Case: de belastingdienst


Een organisatie die de laatste tijd veel aandacht krijgt in verband met veranderingen is de belastingdienst.
Vele wijzigingen worden door de omgeving van de belastingdienst (o.a. de politiek) aan de organisatie opgelegd.

Niet alleen in overheidsorganisatie spelen problemen bij veranderingsprocessen ook in de particuliere sector speelt dit vaker een rol.
De case kan als voorbeeld dienen voor de particuliere sector.

Uit de reeks artikelen zoals die de laatste tijd aan deze organisatie worden besteed komt het beeld naar voren van de een organisatie waarbij de top van de organisatie de verbinding met de werkvloer is kwijtgeraakt.
Bij de top van de organisatie is er te weinig aandacht voor het proces van de verandering. Binnen de organisatie heerst er geen sense of urgency de medewerkers zien de noodzaak van de verschillende veranderingen niet.

Er is geen duidelijke visie gecreƫerd en mocht deze er zijn is hij in ieder geval niet duidelijk gecommuniceerd.

Van het overgaan naar zelfsturende teams vraag ik mij af of die in een organisatie als de belastingdienst toegepast kan worden.
Vooral binnen een organisatie die sterk centraal gericht en conservatief is en waar managers veelal zijn gericht op proces en resultaat.
Hier past beter een hiƫrarchische structuur.

voor meer informatie zie bijgevoegde artikelen

Geen opmerkingen: