BusinessCase











Optimalisatie voorkomt verhitting op de werkvloer, zorgt voor een beter product én verlaagt de kosten.

Vaak is wat complex lijkt met helder procesmanagement en duidelijke communicatie eenvoudig en snel op te lossen.

Enige tijd geleden adviseerden we een gieterij met een te hoog afkeur percentage.
Uit een eerste analyse bleek dat een belangrijke oorzaak was dat de gietstukken niet helemaal gevuld werden met materiaal.
Een belangrijke oorzaak bleek te zijn dat de temperatuur die in dit geval van belang is voor het helemaal vullen van de vorm regelmatig te laag was.
Doordat de werknemers niet wisten wat de eisen waren die gesteld werden aan het metaal op het moment van gieten leidde dat tot veel afkeur.

Het leidde niet alleen tot afkeur maar ook veel onenigheid en conflicten op de werkvloer.
De afdeling gieten kon de vormen vol gieten terwijl een andere afdeling bij voorbaat al wist dat het tot afkeur zou leiden.


Het probleem werd aangepakt door de medewerkers bewust te maken van de kosten van afkeur en reparatie.

Er werden ook werkvoorschriften opgesteld die voor duidelijkheid zorgden op de werkvloer: Voor het gieten in de vorm diende de temperatuur van het metaal in de pan gemeten te worden.
Voor iedere vorm werd de temperatuur bepaald waarbij werd uitgegaan van 3 basistemperaturen om de coördinatie niet te gecompliceerd te maken.
Er werd vastgesteld wie verantwoordelijk is voor het meten van de temperatuur en op welk moment dat deze temperatuur gemeten moet worden.

Tevens werd een programma gestart om de meet instrumenten die werden gebruikt bij het smelten te optimaliseren en werd deze apparatuur opgenomen in een onderhoudsprogramma.

Het resultaat van deze aanpak was dat de afkeur ten gevolge van te koud gieten al na enige weken kon worden gereduceerd tot de helft.

Geen opmerkingen: